Wat is een beeldbank?
Wat is een beeldbank en hoe gebruik ik het?

Een beeldbank is een verzameling van beeldmateriaal. Deze staan veilig en geordend opgeslagen zodat iedereen die ermee werkt snel en effectief gebruik kunt maken van de foto’s.
Vaak gebeurd het dat er geïnvesteerd wordt in een beeldbank en deze vervolgens als een soort van puinhoop opgeslagen is. En laat je nou net die ene leuke foto nodig hebben voor je reclamefolder! Ga er maar aanstaan bladeren door de honderden foto’s! Zonde van de tijd!
Voordelen beeldbank
Als je jouw beeldbank goed inricht, levert je dat voordeel en veel tijd op!
- Het staat op 1 vaste plek geordend opgeslagen, dus iedereen kan er snel en makkelijk bij.
- Doordat iedereen er makkelijk bij kan, zal er optimaal gebruik worden gemaakt van de foto’s. Voor bijvoorbeeld social media, drukwerk en promoties.
- Elke fotoshoot heeft een thema waarin deze opgeslagen kan worden. Zo kun je de foto’s ook makkelijk hergebruiken en hoef je geen foto’s te kopen van websites.
- Je ontwikkeld eenheid en herkenbaarheid in het beeldmateriaal en de uitingen met de klanten.
Waar let je op bij de inrichting?
- Heldere instructies over het gebruik van de beeldbank en een duidelijke omschrijving zodat iedereen het terug kan vinden.
- Waar sla je de beeldbank op? Heb je voldoende opslag waar je een bulk foto’s van misschien wel jaren kwijt kunt?
- Is er enkel toegang voor bijvoorbeeld de social media beheerders of mogen andere werknemers er ook gebruik van maken? Duidelijkheid is belangrijk!
- Wanneer mag het wel en niet gebruikt worden? En welke richtlijnen hanteer je?
- Hoe heb je de licenties geregeld met de fotograaf? Welke gebruiksrechten zitten er op de foto’s en weten jouw medewerkers daar vanaf?
- Heb je al bovenstaande goed voor elkaar, dan kan er optimaal gebruik worden gemaakt van de beeldbank!
Slim opslaan doe je zo:
Er zijn wel 100 manieren om het opslaan van je beeldbank handig in te richten, ik doe het zo:
- Je kunt gebruik maken van een betaalde online opslag met toegang voor de door jouw gekozen mensen. Of (indien genoeg opslagplaats) van de cloud, een externe harde schijf
- Ik gebruik een externe hardeschijf van 2 TB. (toch adviseer ik een online opslag omdat de harde schijf kapot kan gaan)
- Stap 1 : De mappen deel ik als eerste op in jaartallen
- Stap 2: Hierna maak ik submappen verdeeld in categorieën (bijvoorbeeld per merk, per seizoen, per product, per thema)
- Stap 3: In de submappen maak ik nieuwe mappen verdeeld per shoot en waar het voor is.
- Stap 4: in alle titels maak ik een duidelijke omschrijving (bijvoorbeeld: Kersteditie 2021 - productnaam - social media.) of (Summer Vibes 2021 - strand modellen badpak naam - campagne naam)
- Stap 5: Vaak worden de foto’s geleverd door de fotograaf met een handige SEO naam. Indien dit niet het geval is kun je de naam van de foto’s wijzigen in een voor jouw goed vindbare naam. SEO betekent dat bijvoorbeeld google jouw foto’s kan vinden en herleiden naar jouw bedrijf. Voor mij ziet dat er zo uit:(01 Shoot-label - naam klant - campagnenaam) of ( 01 jouw bedrijfsnaam - Fotograaf naam - Campagnenaam) Met deze titels plaats ik de foto’s op mijn website of social media.
- Zijn er meer mensen die gebruik maken van de beeldbank? Zorg dan dat er een document in de allereerste map staat met de gebruiksaanwijzing.
Heb jij al een bulk foto’s en wil je hulp bij het inrichten ervan? Of zijn er wijzigingen binnen jouw bedrijf en wil je nieuw beeldmateriaal hebben? Ik kan je helpen met het ontwikkelen van een goede beeldbank waar je lang plezier van zult hebben. Nooit meer foto’s kopen van het internet maar eigentijdse en uniek beeld van jouw bedrijf en medewerkers!
Pascalle Sloep
Fotograaf
Shoot-Label


